Al-Imaan (het geloof) omvat de volgende zes
zaken:
- Het geloven in Allah
- Het geloven in Zijn Engelen
- Het geloven in Zijn Boeken
- Het geloven in Zijn Boodschappers
- Het geloven in de Laatste Dag
- Het geloven in de voorbeschikking
Het geloven in Allah is de eerste en de
belangrijkste zuil van Imaan. Het geloven in Allah
omvat het geloven in Zijn bestaan, Zijn Heerschappij, Zijn Goddelijkheid
en in Zijn Namen en Eigenschappen. Dit is niet hetzelfde als het geloven
dat Hij bestaat, maar Imaan moet al deze vier genoemde zaken omvatten.
Het bestaan van Allah kan worden ingedeeld in vier categorieën:
De pure aanleg in ieder persoon
Het
instinct om het bestaan van de Schepper te erkennen is aangeboren bij
de menselijke aard. Het is hetzelfde vermogen om intuïtief onderscheid
te kunnen maken tussen goed en slecht, tussen waar en onwaar. Dit is
hetzelfde instinctieve gevoel waarmee de mens zich van het bestaan en de
eenheid van Allah bewust is. Allah refereert naar deze natuurlijke
aanleg op de volgende manier:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ
"Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. - De schepping van Allah kent geen verandering. - Dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet. " (Al-Rum:30)
Deze vers duidt aan dat iedereen begint met dezelfde kansen om hun Heer te
leren kennen. Maar dit feit kan vervaagd worden door het zich overgeven
aan de eigen verlangens en ideeën of door ongunstige invloeden uit de
omgeving. Dit wordt ook duidelijk gemaakt door de volgende overlevering:"Ieder kind wordt geboren met de fitrah (natuurlijke aanleg om de eenheid van hun Heer te erkennen), het zijn zijn ouders die het later een Jood, Christen of Magiër (vuuraanbidders) maken." [Sahieh Al-Bukhaari en Muslim)
Het grootse en perfecte karakter van de Schepping
Alle
elementen in de Schepping zijn zo goed gemaakt, zo perfect
georganiseerd, dat elk weldenkend mens niets anders kan doen dan zich
overgeven aan het bestaan van de Alwetende, Almachtige, Alwijze, die
achter dit alles zit. Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt:
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ
اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا
يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ
فَأَحْيَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ
دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ
السَّمَاءِ وَالأرْضِ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
Voorwaar, in de schepping van de hemelen en de aarde en de afwisseling van de nacht en de dag en de schepen die over de zee varen met wat de mensen voordeel geeft, en het water dat Allah uit de hemel neerzendt, waarmee Hij de aarde tot leven brengt na haardood, en dat hij daarop allerlei dieren verspreidde, en de besturing van de winden en de wolken die tussen de hemel en de aarde dienstbaar zijn gemaakt, zijn zeker Tekenen voor een volk dat verstandig is.
(Al-Baqarah:164)
(Al-Baqarah:164)
Deze passage is een van de velen waarin de Koran diegenen die hun verstand gebruiken oproept om de dagelijkse wonderen in de natuur eens goed te bekijken, deze gelden als duidelijke indicaties van een bewuste Kracht die het universum controleert. De Schepping is zo ingewikkeld, maar toch zo perfect, dat er geen tekortkoming te bespeuren valt, hoe hard je ook je best doet om er één te vinden.
De zwakte van de mens
De
perfectie in de Schepping zou op zichzelf al voldoende bewijs moeten
zijn voor het bestaan van Allah. Als we dan ook nog eens kijken naar de
zeer beperkte mogelijkheden die wij, mensen, hebben en onze
overduidelijke onvermogen om iets (al is het maar één cel) van deze
perfecte Schepping na te maken, dan zouden onze zielen met zekerheid
overladen moeten worden en behoren we een hele diepe buiging te maken
voor de Enige die in staat is om deze prachtige wereld te maken. Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) herinnert ons vaak aan ons onvermogen om Zijn Schepping te
evenaren:
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلا قَلِيلا
"En zij vragen u over de ziel, zeg: "De ziel behoort tot de zaken van mijn Heer. En over kennis (in het algemeen) is slechts weinig aan jullie gegeven.""(Al-Israa: 85)
"Hij kent wat er voor hen is en wat er achter hen is. En zij kunnen niets van Zijn Kennis omvatten, behalve wat Hij wil." (Al-Baqarah:255)
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلا قَلِيلا
"En zij vragen u over de ziel, zeg: "De ziel behoort tot de zaken van mijn Heer. En over kennis (in het algemeen) is slechts weinig aan jullie gegeven.""(Al-Israa: 85)
يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ
"Hij kent wat er voor hen is en wat er achter hen is. En zij kunnen niets van Zijn Kennis omvatten, behalve wat Hij wil." (Al-Baqarah:255)
Oorzaak en gevolg
Het
idee dat ieder gevolg een oorzaak moet hebben is voor mensen iets wat
duidelijk en bekend is. Hierop baseren zij al hun handelingen en
antwoorden. Alle wetenschappelijke experimenten hebben dit idee onbewust
in zich. Echter, als het om de schepping van het universum gaat, wat
volgens deze regels, een oorzaak en een Schepper moet hebben, dan
twijfelen ze om zich over te geven aan de waarheid! Allah hekelt deze
houding van sommige mensen. Hij vraagt hen: Heb je jezelf doen bestaan?
Was het stom toeval of een spontane ontwikkeling waar jouw bestaan uit
voortkwam? Jij hebt duidelijk niet de met sterren gevulde hemel
geschapen, noch de met fruit bezaaide wereld. Maar jij kunt geen
duidelijke oorzaak hiervoor bepalen om het uit te leggen, en jijzelf
hebt geen stevige overtuiging. Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) vraagt ons:
أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ
"Zijn zij door niets geschapen of zijn zij (hun eigen) schepper?" (Al-Thur:35)
De
onzinnigheid van het weigeren van het bestaan van de Schepper die het
begin is van alles in de schepping wordt getoond door dit argument waar
ze geen rationeel antwoord op kunnen geven, aangezien ze geen sterke
overtuiging hebben.
Gebaseerd op artikel van IslamWeb