Dit geloof vereist het accepteren van alles wat Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) over Zichzelf beschrijft, in Zijn Boek of in de Soennah van de boodschapper, vrede zij met hem. De Namen en Eigenschappen dienen zonder wijziging,verwerping, precieze beschrijving van hun ware aanleg of zonder dezen gelijk te stellen met eigenschappen van de schepping. Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt:
وَلِلَّهِ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
"En aan Allah behoren de Schone Namen, roept Hem daarmee aan en verlaat degenen die misbruik van Zijn Namen maken; zij zullen worden vergolden voor wat zij plachten te doen." [Al-Aaraaf:180]
وَلَهُ الْمَثَلُ الأعْلَى فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
"En voor Hem zijn de verhevenste attributen in de hemelen en op aarde, en Hij is de Almachtige, de Alwijze." [Al-Rum:27]
De éénheid van de Namen en Eigenschappen van Allah is gebaseerd op drie
fundamenten.
Ten
eerste:
Allah
(Geprezen en Verheven zij Hij) lijkt
in niets op Zijn schepselen. Zijn Eigenschappen zijn verheven en vrij
van elke vorm van tekortkoming. Dit wordt duidelijk gemaakt in de volgende
verzen:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
"Er is niets aan Hem gelijk en Hij is de Alhorende, de Alziende." [Al-Shura:11]
En
niet één is aan Hem gelijkwaardig.
(Soerat al-Ikhlaas: 4)
Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) in Zijn
Grootheid, Glorie en Soevereiniteit niet gelijk is aan ook maar één van
Zijn schepselen. Niets kan beschreven worden door het te vergelijken met
Hem. De woorden die door de Islam worden gebruikt om zowel Allah als
Zijn schepselen te beschrijven lijken misschien hetzelfde, maar in
werkelijkheid zijn ze anders. Bijvoorbeeld Allah spreekt wel, maar niet
zoals zijn schepselen dat doen en Hij hoort wel, maar niet zoals zijn
schepselen
dat doen enz... Of anders gezegd:
Zijn Eigenschappen zijn niet
te vergelijken met die van Zijn schepselen.
De
eenheid van de Namen en Eigenschappen van Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) houdt in dat de moslim erin
moet geloven dat Zijn Schepper verheven is boven het hebben van een vrouw,
partner, kind enz. De moslim moet ook erin geloven dat Allah verheven is
boven elke tekortkoming, zoals vermoeidheid, slaap, sterfelijkheid,
onwetendheid,vergeetachtigheid enz.
Ten
tweede:
Allah
dient alleen beschreven te worden met de
Namen en Eigenschappen die worden genoemd in de Quraan en de Soennah van de
Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem).
Allah kent zichzelf zeker het best. Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt:
قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ
"Weten jullie beter of Allah?" [Al-baqarah:140]
Ten derde:
Wij moeten
geloven in de Namen en de Eigenschappen van Allah zoals die zijn beschreven
in de Koran en de Soennah van de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem), zonder
dat wij gaan vragen over hoe dit werkelijk is.
Een mooi voorbeeld om dit
uit te leggen zijn de woorden van Imam Maalik toen hij gevraagd werd over de
Istiwaa (het zich verheffen van Allah boven Zijn Troon) Hij
zei: "Istiwaa (het zich verheffen) is bekend, de hoedanigheid
(de manier waarop dit gebeurt) is onbekend, het geloven erin (in de
Istiwaa) is verplicht"
Wij
geloven dat Allah hoort, ziet, spreekt enz., omdat de bewijzen hiervoor in
de Koran en de Soennah terug zijn te vinden. Deze Eigenschappen van Allah
zijn echter niet te vergelijken met die van Zijn Schepselen!