dinsdag 29 mei 2012

Eerste zuil van Imaan: Het geloven in Allah Deel 6 Tawhied Asmaa wa Sifaat (De Eénheid van Allah in Namen en de Eigenschappen)

Dit geloof vereist het accepteren van alles wat Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) over Zichzelf beschrijft, in Zijn Boek of in de Soennah van de boodschapper, vrede zij met hem. De Namen en Eigenschappen dienen zonder wijziging,verwerping, precieze beschrijving van hun ware aanleg of zonder dezen gelijk te stellen met eigenschappen van de schepping. Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt: 

وَلِلَّهِ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ


"En aan Allah behoren de Schone Namen, roept Hem daarmee aan en verlaat degenen die misbruik van Zijn Namen maken; zij zullen worden vergolden voor wat zij plachten te doen." [Al-Aaraaf:180]

وَلَهُ الْمَثَلُ الأعْلَى فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

"En voor Hem zijn de verhevenste attributen in de hemelen en op aarde, en Hij is de Almachtige, de Alwijze." [Al-Rum:27]

De éénheid van de Namen en Eigenschappen van Allah is gebaseerd op drie fundamenten. 

Ten eerste:  

Allah (Geprezen en Verheven zij Hij)  lijkt in niets op Zijn schepselen. Zijn Eigenschappen zijn verheven en vrij van elke vorm van tekortkoming. Dit wordt duidelijk gemaakt in de volgende verzen:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

"Er is niets aan Hem gelijk en Hij is de Alhorende, de Alziende." [Al-Shura:11]

En niet één is aan Hem gelijkwaardig.                                                              (Soerat al-Ikhlaas: 4)

Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) in Zijn Grootheid, Glorie en Soevereiniteit niet gelijk is aan ook maar één van Zijn schepselen. Niets kan beschreven worden door het te vergelijken met Hem. De woorden die door de Islam worden gebruikt om zowel Allah  als Zijn schepselen te beschrijven lijken misschien hetzelfde, maar in werkelijkheid zijn ze anders. Bijvoorbeeld Allah spreekt wel, maar niet zoals zijn schepselen dat doen en Hij hoort wel, maar niet zoals zijn schepselen dat doen enz... Of anders gezegd: Zijn Eigenschappen zijn niet te vergelijken met die van Zijn schepselen.

De eenheid van de Namen en Eigenschappen van Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) houdt in dat de moslim erin moet geloven dat Zijn Schepper verheven is boven het hebben van een vrouw, partner, kind enz. De moslim moet ook erin geloven dat Allah verheven is boven elke tekortkoming, zoals vermoeidheid, slaap, sterfelijkheid, onwetendheid,vergeetachtigheid enz.

Ten tweede: 

Allah dient alleen beschreven te worden met de Namen en Eigenschappen die worden genoemd in de Quraan en de Soennah van de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem). Allah kent zichzelf zeker het best. Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt:

قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ
"Weten jullie beter of Allah?" [Al-baqarah:140]

Ten derde: 

Wij moeten geloven in de Namen en de Eigenschappen van Allah zoals die zijn beschreven in de Koran en de Soennah van de Profeet  (Allah’s gebeden en vrede zij met hem), zonder dat wij gaan vragen over hoe dit werkelijk is. 

Een mooi voorbeeld om dit uit te leggen zijn de woorden van Imam Maalik toen hij gevraagd werd over de Istiwaa (het zich verheffen van Allah  boven Zijn Troon) Hij zei: "Istiwaa (het zich verheffen) is bekend, de hoedanigheid (de manier waarop dit gebeurt) is onbekend, het geloven erin (in de Istiwaa)  is verplicht"   

Wij geloven dat Allah hoort, ziet, spreekt enz., omdat de bewijzen hiervoor in de Koran en de Soennah terug zijn te vinden. Deze Eigenschappen van Allah zijn echter niet te vergelijken met die van Zijn Schepselen!