maandag 21 mei 2012

Het Kwaad tegengaan met een Goede daad

Interactie met anderen is noodzakelijk in het leven, omdat een persoon omringd wordt  door buren, familie en collega's in studie en werkplekken. 
Omdat we te maken krijgen met verschillende soorten mensen, is het natuurlijk om in interactie te komen met kwaad door sommige van hen. Stel dat ieder die te maken krijgt met zo een daad ook een kwade daad terug doet (ongeacht of deze schade is gering of groot is of opzettelijk of niet) de gemeenschappen zou dan in een jungle veranderen. Mensen zullen dan goede eigenschappen verlaten en leven zonder regels of voorschriften.


Om deze afschuwelijke scenario te voorkomen in de moslimgemeenschap, Allah de Almachtige beval Zijn gelovige dienaren het kwade te weerstaan ​​met iets goeds, Hij (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt:

وَلا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ

"Het goede en kwade zijn niet gelijk. Daarom weerstaat (het kwade) door hetgeen best is. Dan ziet, degene met wie u vijandschap heeft, hij zal als uw boezemvriend worden" (Fussilat:34) 

Ongetwijfeld is de ultieme daad die superieur is aan de bestrijding van het kwaad is vergeven en barmhartig zijn, of zichzelf af wenden en verdere conflict voorkomen. Lieve broeder en zuster! Door het aannemen van deze nobele moraal, bescherming u uw eigen zelfrespect en blijft u rationeel. Daarom moet je jezelf weg houden van de provocatie van anderen om een ware dienaren van Allah de Almachtige te zijn. De ware dienaren van Allah de Almachtige worden in Qur'an als volgt beschreven:
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ

"En degenen die nutteloos gepraat vemijden" (Al-Mominun:3)


وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِين

"Wanneer zij ijdele gesprekken horen, wenden zij zich er van af en zeggen: 'Aan ons onze werken en aan u uw werken. Vrede zij met u. Wij zoeken de onwetenden niet.'" (Al-Qasas:55) 

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الأرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلامًا

"En de dienaren van de Erbarmer zijn degenen die bescheiden op aarde rondgaan. En als onwetenden hen (ruw) aanspreken, zeggen zij: 'Salam! (Vrede)'" (Al-Furqan:63)  

Wanneer iemand een misbruiker in een heilzame manier behandelt, onderdrukt hij of zij zijn of haar woede, wordt hierdoor als een van degenen die de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) bedoeld toen hij zei: "Wie zijn woede gecontroleert, terwijl hij in staat ernaar te handelen, Allah zal hem noemen, terwijl de hele schepping getuigt,  Hij geeft hem de keuze van de Huri's als hij wil"

Bovendien een van de grootste voordelen van het kwaad af weren met een betere daad is dat de vijand die schade en kwaad wil toebrengen vaak omgezet in een verdedigend actie. De wonderlijke van goede manieren is dat het kan meer invloed hebben dan fysieke kracht en wraakzuchtige wil. Zo verandert antagonisme in een ander sentiment, zoals Allah (Geprezen en Verheven zij Hij) zegt:

وَلا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ

"Het goede en kwade zijn niet gelijk. Daarom weerstaat (het kwade) door hetgeen best is. Dan ziet, degene met wie u vijandschap heeft, hij zal als uw boezemvriend worden" (Fussilat:34)  

Ibn Abbas  (moge Allah behaagd met hem zijn) geadviseerd: "Gebruik je geduld om onwetendheid van degenen die je kwaad willen af te weren".
De beste van alle schepselen, Mohammed (Allah’s gebeden en vrede zij met hem), niet alleen de mishandeling van de gewelddadige tolereerde, maar had ook hun vergeven. Aisha (moge Allah behaagd met hem zijn) beschreef hem: "Hij beantwoordt het kwaad niet met het kwaad, maar hij spreekt vrij en vergeeft."  
Dit was ook het voorbeeld van de rechtvaardige mensen, die de methodiek van de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) volgden. Een van hen werd beledigd ooit door iemand, dus hij zei tegen hem: "Als je vergist, ik vraag Allah om je bij voorbaat vergeven, en als u gelijk heeft, vraag ik Hem om mij te vergeven."
Hoewel we allemaal horen te beschikken over deze kwaliteit, een persoon in een positie van macht is behoefte daaraan veel meer dan anderen. Dat is de reden waarom een van de laatste instructies van de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) voor zijn dood, was: "Wie gezag krijgt over iets in de Ummah van Mohammed en de macht heeft om schaden of te voordeel brengen voor wie dan ook, dan moet hij hen belonen die goed doen en hen vergeven die kwaad begaan."
In zijn (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) leven, kwam een keer een man naar hem klagen over zijn dienaar en zei:"Ik heb een dienaar die een overtreder en een onderdrukker. Moet ik hem slaan?" de Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zei:"Vergeef hem zo veel als zeventig keer per dag".
Ook met name een persoon van wie de familieleden hem onrechtvaardig behandelen behoefte aan deze kwaliteit meer. Hij of zij moeten hun slechte gedrag niet beantwoorden met het kwaad, maar hij of zij hoort juist gratie verlenen, vergeven en compassie vertonen. Het is overgeleverd dat een man naar de Profeet kwam (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) en zei: "O boodschapper van Allah, Ik heb een paar familieleden met wie ik familieband onderhoud en ze verbreken het, ik vergeef hen en ze onderdrukken mij, ik behandel ze vriendelijk en ze schaden me. Moet ik dan ze behandelen op dezelfde manier?" Waarop de Boodschapper van Allah (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) antwoordde: "Nee, dan zouden jullie allemaal zondaars zijn, maar eerder, moet je beter de familiebanden onderhouden zolang je in staat bent,  zo zal je een beschermer en supporter van Allah bij je hebben."

Het afweren van abuis met een betere daad is de remedie die de beschadigde sociale relaties herstelt. Het hervormt wat beschadigd is en vernieuwt dat wat weggevaagd is. Met deze behandeling wordt nieuw leven ingeblazen in uitingen van goedheid, mensen zullen deugdzaam met elkaar handelen, de poorten van ongerechtigheid worden geblokkeerd voor Satan en het kwaad zal geen middelen vinden om zich te verspreiden. In plaats daarvan zal weldadigheid zegevieren en de motieven en de gevolgen van kwaad zal worden uitgeroeid.