De eerste zuil van Islam bestaat uit twee getuigenissen: “Het getuigen dat er geen God is
behalve Allah en het getuigen dat Mohammed (Allah’s gebeden en vrede zij
met hem) Zijn Boodschapper is.”
De eerste getuigenis: “Het getuigen dat er geen God is behalve Allah.”
De eerste zuil van de Islam en tevens de belangrijkste
is het getuigen dat er geen God is behalve Allah en dat Mohammed
(Allah’s gebeden en vrede zij met hem) Zijn Boodschapper is. Wanneer men
de Islam binnen wil treden, dient men eerst deze twee
geloofsgetuigenissen uit te spreken. Men zegt dan: ‘Ashadu an laa ilaaha
illa-llah wa anna mohammeden rasoelu-llah.’
1. De namen van ‘laa ilaaha illa-llah’
Laa ilaaha illa-llah heeft verschillende benamingen, waaronder:
- Kalimatu-ttawhied; het woord van het monotheïsme.
- Kalimatu-l-ikhlaas; het woord van de zuivere intentie.
- Kalimatu-shahaadah; het woord van de getuigenis.
2. De pilaren van ‘laa ilaaha illa-llah’
Laa ilaaha illa-llah bestaat uit twee belangrijke pilaren:
- De ontkenning (Annafy). Dit op basis van het zinsdeel ‘laa ilaah.’
- De bevestiging (Al-ithbaat). Dit op basis van het zinsdeel ‘illa-llah.’
Door middel van ‘laa ilaaha’ (er is geen God) ontkent men dat er iets anders dan Allah het recht heeft aanbeden te worden. En door middel van ‘illa-llah’
(behalve Allah) bevestigt men dat alleen Allah aanbeden mag worden
zonder dat Hem deelgenoten worden toegekend.
Deze twee pilaren zijn
onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze twee pilaren zijn ook in vele
verzen terug te vinden, waaronder de volgende:
لاَ
إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ
يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ
بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
"Er
is geen dwang in de godsdienst. Waarlijk, de rechte leiding is
duidelijk onderscheiden van de dwaling, en hij die de Taaghoet
verwerpt en in Allah gelooft; hij heeft zeker het stevigste houvast
gegrepen, dat niet breken kan. En Allah is Alhorend, Alwetend." (Al-Baqarah:256)
3. De betekenis van ‘laa ilaaha illa-llah’
De ware betekenis van ‘laa ilaaha illa-llah’ luidt als volgt: Niets
of niemand in de aanwezigheid wordt terecht aanbeden behalve Allah.
Uit de betekenis van de eerste geloofsgetuigenis kunnen we twee belangrijke zaken concluderen:
- Allah is de Enige Die het recht heeft om aanbeden te worden. Hieronder valt onder andere dat men alleen toenadering naar Hem zoekt en de smeekbede alleen naar Hem richt.
- De dienaar dient afstand te nemen van polytheïsme (shirk).
4. De voorwaarden van ‘laa ilaaha illa-llah’
Al-ilm (Kennis)
Men dient kennis te nemen van de ware betekenis van laa ilaaha
illa-llah, zowel het bevestigende als het ontkennende deel ervan. Het
tegenovergestelde van kennis is namelijk onwetendheid. Het bewijs voor
deze voorwaarde zijn de volgende woorden van Allah:
فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
“Weet dat er geen god is dan Allah.” (Mohammed:19)
Al-Yaqien (Zekerheid)
Men dient tevens oprechte zekerheid in het hart te hebben over haar
betekenis. Het tegenovergestelde van zekerheid is twijfel. Het bewijs
hiervoor is de uitspraak van Allah:
إِنَّمَا
الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ
يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ
اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ
“Voorwaar, de
gelovigen zijn slechts degenen die in Allah en Zijn Boodschapper
geloven, vervolgens niet twijfelen en die met hun bezittingen en hun
levens strijden op de Weg van Allah. Zij zijn de waarachtigen.” (Al-Hudjuraat:15)
Al-Qaboel (Acceptatie)
Het met tevredenheid accepteren van de betekenis van laa ilaaha
illa-llah. Het tegenovergestelde van acceptatie is het weigeren of
verwerpen. Allah zegt over degenen die het weigerden te accepteren:
إِنَّهُمْ
كَانُوا إِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ
وَيَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِكُوا آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَّجْنُونٍ
“Voorwaar
toen er tegen hen gezegd werd: ‘Er is geen god dan Allah,’ stelden zij
zich hoogmoedig op en zij zeiden: ‘Zullen wij onze goden dan in de steek
laten vanwege een bezeten dichter.’” (Al-Saaffaat:35-36)
Al-Inqiyaad (Volgen)
Het innerlijk en uiterlijk (door het verrichten van daden) volgen van
laa ilaaha illa-llaah met een totale overgave betreffende de
wetgevingen en de aanbiddingen. Het bewijs hiervoor is:
وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ
“En keert terug tot jullie Heer en geeft jullie over aan Hem.” (Al-Zumar:54)
Assidq (Oprechtheid)
Het uitspreken van laa ilaaha illa-llah dient gepaard te gaan met
oprechtheid en eerlijkheid. Het tegenovergestelde van oprechtheid is
onoprechtheid, oftewel het liegen. Het uitspreken met de tong zonder
oprecht geloof in het hart is niet voldoende. Allah zegt namelijk:
وَمِنَ
النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم
بِمُؤْمِنِينَ يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ
إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ
اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ
“En
er zijn onder de mensen, die zeggen: ‘Wij geloven in Allah en in de
laatste Dag,’ hoewel zij geen gelovigen zijn. Zij trachten Allah en
degenen die geloven te bedriegen, maar zij bedriegen niemand dan
zichzelf, terwijl zij het niet beseffen. In hun harten is een ziekte en
Allah heeft deze ziekte doen verergeren, en voor hen is er een pijnlijke
bestraffing vanwege dat wat zij plachten te loochenen.” (Al-Baqarah:8-10)
Al-Ikhlaas (Zuivere intentie)
Hiermee bedoelen we het zuiveren van de intentie van alle soorten van
polytheïsme.
Het tegenovergestelde hiervan is namelijk het polytheïsme
(shirk). Het bewijs hiervoor is:
فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ
“Aanbid daarom Allah, Hem zuiver aanbiddend. Weet dat Allah de zuivere aanbidding toekomt.” (Al-Zumar:2-3)
Al-Mahabbah (Liefde)
De dienaar dient van laa ilaaha illa-llah en van hetgeen daaruit
voortvloeit te houden. Tevens dient hij van Allah, Zijn Boodschapper
(Allah’s gebeden en vrede zij met hem) en de volgelingen van laa ilaaha
illa-llah te houden. Het tegenovergestelde van liefde is haat. Allah
(Geprezen en Verheven zij Hij) zegt:
وَمِنَ النَّاسِ
مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ
وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ
“En onder de
mensen zijn er die naast Allah deelgenoten nemen, die zij liefhebben,
zoals zij Allah liefhebben. Maar degenen die geloven zijn sterker in hun
liefde voor Allah.” (Al-Baqarah: 165)
Het niet geloven in datgene wat naast Allah wordt aanbeden
Men dient afstand te nemen van datgene wat naast Allah
(Geprezen en Verheven zij Hij) wordt aanbeden
en dient de overtuiging te hebben dat dit tot de valsheid behoort. Het
bewijs hiervoor is de volgende uitspraak van Allah
(Geprezen en Verheven zij Hij):
“En hij die de Taaghoet verwerpt en in Allah gelooft; hij heeft zeker het stevigste houvast gegrepen, dat niet breken kan. En Allah is Alhorend, Alwetend.” (Al-Baqarah:256)
فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
“En hij die de Taaghoet verwerpt en in Allah gelooft; hij heeft zeker het stevigste houvast gegrepen, dat niet breken kan. En Allah is Alhorend, Alwetend.” (Al-Baqarah:256)
5. Enkele gunsten van laa ilaaha illa-llah
- Het verlossen van het hart en de ziel van het aanbidden van anderen dan Allah.
- Laa ilaaha illa-llah is de sleutel tot het paradijs. De Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) heeft gezegd: “Elke dienaar die’‘laa ilaaha illa-llah’ zegt en vervolgens sterft, voorwaar, hij treedt het paradijs binnen.” [Sahieh Al-Bukhaarie en Muslim]
- Laa ilaaha illa-llah is de redding van de bestraffing in het wereldse en in het Hiernamaals. De Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zei namelijk tegen zijn oom: “O mijn oom, zeg: ‘laa ilaaha illa-llah.’ Met dit woord kan ik voor jou bij Allah voorspraak doen.” [Sahieh Al-Bukhaarie en Muslim]
- Het is de meest geweldige zuil in de Islam. De Profeet (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zegt namelijk: “Al-Iemaan is iets meer dan zeventig positities. De hoogste daarvan is de uitspraak: ‘laa ilaaha illa-llah,’ en de laagste daarvan is het verwijderen van het kwaad van de straat.” [Sahieh Al-Bukhaarie en Muslim]
6. Het tegenovergestelde van tawheed
Tawheed is het één maken van Allah wat betreft:
- Zijn Heerschappij (Roeboebiyyah)
- Zijn Alleenrecht op aanbidding (Oeloehiyyah)
- Zijn Namen en Eigenschappen (Asmaa’ wa-Ssifaat)
Het tegenovergestelde van het alleen aanbidden van Allah is dat men
anderen naast Allah gaat aanbidden. Dit wordt a-shirk (polytheïsme)
genoemd. Shirk bestaat uit twee soorten:
- grote shirk (a-Shirku al-Akbar); Shirk waarover de Islamitische wetgeving heeft gesproken en de pleger ervan buiten het geloof plaatst.
- kleine shirk (a-Shirku al-Asghar); Iedere daad, ongeacht of dit nu uitspraak of handeling is en door de Islamitische wetgeving als Shirk is benoemd, maar de pleger ervan niet buiten het geloof plaatst.
Het verschil tussen grote Shirk en kleine Shirk:
Grote Shirk
- Plaatst de pleger ervan buiten het geloof.
- De pleger ervan verblijft voor eeuwig in het Hellevuur.
- Doet alle daden teniet gaan.
Kleine Shirk
- Plaatst de pleger ervan niet buiten het geloof.
- De pleger ervan verblijft niet voor eeuwig in het Hellevuur.
- Doet niet alle daden teniet gaan, slechts de daden die gepaard gaan met Riyaa’ (aanbiddingen verrichten om gezien te worden).